Vi bruger Cookies!

X
bransmarkcycling

se fotos og læs spændende beretninger

Fortsat fra Portugal 2013.

Sevilla var på forhånd turens highligt og det er nemmere at nyde en storbyferie den første uge end den sidste uge af en cykeltur... De sidste uger af en cykeltur er jeg så vant til at være på landevejen at det er svært at omstille sig til storby. Det går nemmere i starten...På vej til Sevilla stødte jeg på en kæmpe stor tyr af jern på en mark. Jeg syntes at jeg havde set den før et sted. Og da jeg senere på dagen læste i Lonely Planet, kunne jeg se at den var forsidemotiv til bogen. Sevilla ligger ligesom nede i en gryde/dal deraf de ekstreme varme-temperaturer der kan opstå om sommeren. Ganske pæn udsigt inden det går ned af bakke mod Andalusiens stolthed.

20/4...Huelva-Sevilla...ca. 125/653 km... Og hvad kan jeg sige om Sevilla..Den lever bestemt op til forventningerne. Byen og dens befolkning var festklædte og klar til Feria de Abril. Sjovt at se hvor meget de gør ud af det... Jeg kunne godt forestille mig at det ikke er sidste gang jeg er i Sevilla. Den pension jeg havde booket var virkelig svær at finde så jeg fik fat i en taxichauffør for at han kunne  vise vej/køre forest. ("follow that cab" agtigt) Men det ville han ikke og jeg orkede ikke at skille cykel og smide bagage af..for at få plads til det hele i taxien, Det viste sig så at jeg kun var 3-400 meter derfra og at det var smalle gågader og stræder, klemt godt inde, at den lå i. Så jeg havde næsten fundet det selv... Han var venlig nok lige at tegne et kort så jeg kunne finde vejen selv... Jeg nyder virkelig tilværelsen her i Sevilla, kan virkelig godt lide dette arketypiske spanske mix af turisme og den daglige gang.. Jeg stødte også ind i hvad jeg først troede var verdens største broccoli, det så det ud som på afstand, men blot viste sig at være et træ der voksede skævt. I centrum en masse hestekøretøjer, en rigtig "turistfælde". 50 euro for en times kørsel. Et ufo-lignende indkøbscenter/udkigstårn, og et par senoritaer på vej til at fejre Feria do Abril.

21/4-22/4...Sight-seeing..Fodboldkamp Sevilla-Atletico Madrid.

23/4...Sevilla-Ècija...129/782 km...Besluttede at tage de gode cykelstier ud af Sevilla uden nogen plan for hvor jeg vil havne...Vanvittigt, men spændende, synes jeg da selv! Dog ikke i vestlig retning... Jeg havnede ude ved den nordlige lufthavn, hvor jeg måtte vende tilbage, fòr vild i et industrikvarter og havnede så til sidst i et rigtigt rabarberkvarter i Torreblanca. Det var ihvertifald ikke på det tidspunkt at jeg skulle stoppe op og bede om at få taget fotos af mig selv og cyklen. Jeg er sikker på at jeg vil slippe med livet i behold, men så heller ikke ret meget mere!! Fandt den rigtige vej og afsted mod Carmona, efter godt 3 timer rundt i Sevilla...

24/4...Ècija-Rute...101/883 km...Det spanske landkort jeg navigerer efter er efterhånden 6-7 år gammelt og der er sket en del på motorvejsfronten siden da, så den vej jeg havde planlagt at cykle var det hverken tilrådeligt eller tilladt at cykle på. Så jeg kom ud på nogle rigtige små bjergveje på vej til Rute, bl.a. af en 10 pct. stigning. Da jeg så skiltet, samtidig med at byen stadig lå højt oppe af bjerget tænkte jeg at der hellere måtte en energi-bar til. Selve 10 pct. stigningen varede kun 100 meter så der blev jeg "snydt", men det gik stadig opad de næste 4-5 km så fik god brug for den genvundne energi... Men en smuk dag...Bemærk det smalle hus på nedenstående foto...

25/4...Rute-Martos...78/961 km... Det blev en strid dag, hvor jeg stoppede med cyklingen før jeg havde regnet med. Igen "løb" jeg ind i et motorvejsproblem, der ville have krævet 50 km mere. Det synes jeg ikke at jeg havde energi til. De sidste 40 km op til Martos var i strid modvind og det gik op hele tiden. Ikke stejlt opad, men 2-3 pct. hele tiden er altsaa også hårdt!!! Omkring 6-700 meter oppe i højderne.

26/4...Martos-Jodar...93/1054 km... En skøn og smuk dag. 3-4 km opad i byen Martos, rimelig stor by at placere på siden af et bjerg, omfartsvejen var jo blevet til motorvej. (Nyt kort er købt!!) Så nedad til Los Villares, en by der lå for foden af bjerget, uden om Jaèn og så kom der stigninger, en lille bjergvej med et stort skilt der sagde at køretøjer over 7 tons ingen adgang havde. Den beskrivelse passede jo meget godt til mig. Da jeg nåede toppen stoppede vejen pludselig og der var sat en spærring op!! En lille vej der nærmest må betegnes som en rallybane for motorcross eller lign. dukkede op til højre, så jeg begyndte at trække cyklen dog heldigvis kun 3-400 meter... Jeg gad nok se et køretøj på op til 7 tons gebærde sig der!!  Så var der lige 20-25 km gennem en del små sjove byer i bjergene, mere op end ned...Byen der aldrig sover kender I sikkert af navn. Her vil jeg sige at flere af byerne kandiderer til titlen: Byen som altid sover...Men der var sikkert bare siesta... På vej op mod Pegalajar begyndte det godt nok at ryste og rasle i mine "gammelmands-knogler". Mange hårnålesving...På toppen en fantastisk flot udsig, Så gik det nedad de sidste 35-40 km, hvor jeg rigtigt kunne nyde det. En dag med mange foto og pit-stop!!

27/4...Jodar-Puente de Genave...103/1157 km...Skal-skal ikke... Målet var Albacete søndag og vejrudsigten var barsk, regn, modvind og kulde... Det regnede ikke fra morgenstunden så jeg tog afsted som planlagt lørdag morgen og vidste at hvis det blev slemt så var der mange overnatnings muligheder på vejen... Den samme historie om igen... 30 km op og 30 km ned... opkørsel og nedkørsel i bjergene... De sidste 20 km begyndte det godt nok at trække op til regn. Var skyerne blevet mørkere havde de været kulsorte..9 km før Puente de Genave var jeg tæt på at indlogere mig på landsby hotellet men så ville jeg skulle cykle 9 ekstra km dagen efter. Så jeg tog chancen... Og nåede det lige inden regnen startede som dog ikke var så voldsom. En lille by. Jeg havde rygvind så jeg var der allerede kl. 15. En lille "morfar" og en times gåtur senere, så var al sight-seeing vel overstået... Om aftenen besluttede jeg at spise på "landsbyhotellet" og fik restauranten for mig selv, da jeg spiste allerede kl. 20.00. De spiser jo sent hernede... Bestilte min mad og en cervesa grande...Der gik lang tid... Pludselig vrimlede det ind med 3 tjenere der begyndte at trække rødvinsflasker op...Så dårligt er mit spanske heller ikke, men tænkte da lige mit... Det var så den lokale husmoderforening, eller hvad det kaldes på de her kanter der skulle have lørdagsforsamling... I ved alle sammen hvordan det lyder når 2-3 danske kvinder kagler som i en hønsegård... Prøv at forestille jer 20-22 spanske kvinder... Nu havde jeg ikke bedt om madro, men for dælen da...

28/4...Puente de Genava-Albacete...133/1290 km... På top-10 over hårdeste cykeldage ever...De første 65 km gik det bare opad i strid modvind og kulde...Måtte finde hele cykel-vinterhabitten frem. Op til Puerto de los Pòcicos i 1058 meters højde, Så begyndte det at regne, der gik over i slud... Selvom det gik nedad måtte jeg arbejde hårdt for at komme frem... Kulde-indekset var en del under frysepunktet... Må indrømme at det havde jeg ikke lige set komme.. Men det er meget dårligt vejr på de her kanter for årstiden...Jeg er faktisk stolt over at jeg gennemførte hele vejen til Albacete og ikke benyttede mig af de overnatnings-muligheder der meget tillokkende "inviterede" mig indenfor. Det var også søndag så der var ikke meget trafik...Har aldrig drukket så meget kaffe før undervejs paa en strækning...Jeg kom ud af bjergene og de sidste 30 km ind til Albacete var en lang lige flad vej med hård modvind og regn, der blev klaret igennem på de mindste klinger og en overskridelse af mit selvvalgte daglige forbrug af en halv liter energi-drik... En dag der bare skulle overståes, men synes ikke helt jeg besidder det "ungdommelige" vovemod længere der skal til for at have alt for mange af disse dage...Vejrudsigten lover vind og overskyet de næste dage...Ingen regn...

29/4..Fridag/hviledag i Albacete 29/1319 km. Med rengøring af cykel, tøjvask, frisørbesøg, hjemmesiden og sightseeing. Ikke mere hviledag end jeg besluttede at tage cyklen og køre lidt rundt for at finde den rigtige vej mod Requena til næste dag. Det lykkedes troede jeg!!! Selve byen var ikke noget specielt, hvilket illustreres bedst ved at jeg ikke tog et eneste billede...Men rart med en dag hvor jeg også bare kunne slentre rundt på gader og stræder og nyde den lokale atsmofære og stemning i denne ikke turistpræget by på størrelse med Odense...

30/4...Albacete-Requena...125/1444 km...Årsagen til at jeg fik cyklet 125 km var at jeg alligevel ikke havde fundet den rigtige vej. Jeg endte på motorvejen mod Madrid (og vendte om i tide!). Der vandt jeg nok ikke 1. præmien i den internationale stifinderkonkurrence :-) Det viste sig så at der var en lille vej næsten lige hvor jeg overnattede...Den kunne jeg have haft brugt som genvej...Det irriterede mig lidt i momentet...Men gennem små veje og byer på vej til Casas Ibanez, også landsbyen Bormate som må kandidere til titlen som mest hjælpsomme by. Jeg holdt en lille pause i busskuret, for at spise og drikke lidt, tage vintertøjet på igen igen. En mand der gik og arbejdede i sin have 200 meter væk kom farende og spurgte om jeg var ok og havde brug for noget...En lokal beboer stak hovedet ud af vinduet og tiltalte mig paa gebrokkent engelsk om det samme... En mand i en grå bil tilråbte mig på 30-40 meters afstand...Altsammen inden for 5 min. Han kørte nærmere og det viste sig at være den lokale landpost. Det var ikke til at se på bilen...Har faktisk ikke set en postbil på vejene. Vi fik os en lille postsnak, han kunne lidt engelsk og jeg kunne lidt spansk...Mødte ham igen, da han var på vej hjem fra sin rute...Efter Casas Ibanez rullede det bare på nyasfalteret vejbelægning...Det kan sagtens øge gennemsnitsfarten med 4-5 km i timen!!!  Den sidste time i silende regn og alle hotellerne lå helt oppe på toppen ved den borg som alle spanske byer har placeret, og vejene var ekstra smalle på toppen... Jeg var blevet gennemblødt og var godt nedkølet, da cykeldagen sluttede... Om aftenen spiste jeg en portion Pasta Grande hvor det viste sig at ejeren var motionscyklist selv...Han glemte ihvertfald alt om at arbejde den times tid jeg var der, så noget har han haft at skulle have sagt... Så jeg fik lige lidt med til madpakken næste dag...

1/5.....Requena-Teruel...135/1579...Jeg var blevet lovet godt vejr af Roberto som jeg snakkede med aftenen før og det regnede ikke en eneste dråbe men så heller ikke noget til solen før sidst på dagen...Ellers det sædvanlige grønne spanske bjerglandskab der langsomt men sikkert tog forvandling til noget mere klippeagtigt. Begge dele er smukke på hver deres måde...men byen Teruel var højdepunktet på dagen, hvor det mange gange ellers er cyklingen der er i højsædet. Den lå omgivet af klipper, bygget på klipper, et sindrigt brosystem der bandt det hele sammen...Et smukt skue var det mens jeg sad og så solnedgangen og nød en enkelt kold fadøl...

2/5.....Teruel-Alcaniz...157/1736...De første 100 km tog det mig godt 8 timer at komme igennem, og de sidste 57 km under 2 timer. Først op til San Just, hvor der var en informationstavle om at det trods alt ikke var frostgrader, men hele 5 gr. varmt. Dernæst dagens højeste bjerg, El Esquinazo på 1381 m. På toppen hørte jeg en underlig susen der kom inde fra skyerne og det varede et stykke tid før jeg fik øje på vindmøllerne. Jeg vidste godt at det ville gå nedad til sidst ellers havde jeg sikkert overnattet i en af de mindre byer undervejs... Andre gange har jeg vidst at det ville gå opad de næste 30-40 km og efter ca. 100 km og har så valgt at stoppe dagens cykling. Det er en afvejning af hvor jeg er henne, hvor gode benene er, vejret osv. Denne gang valgte jeg at fortsætte. Der var en nedkørsel undervejs hvor jeg tilbagelagde 11 km på et kvarters tid... Hurtigere "tør" jeg ikke trille nedad, for jeg skal også nyde landskabet!!! En hostal overnatning ovenpå en bar til 25 euro(eget værelse og bad), standarden absolut i orden, hvor det er første gang at jeg er blevet hjulpet op med al cykelbagagen... Det er ikke altid prisen på en overnatning er synonymt med servicen... Jeg har måske også bare set træt ud...Men jeg oplever tit og ofte en større imøddekommenhed og venlighed på de små billige steder...

3/5.....Alcaniz-Lleida....120/1856...Nu gentager jeg mig selv, men en meget smuk dag, især området efter Lake Caspe og mod Farga med en stor indæmmet flod jeg lige har glemt navnet på i skrivende stund...Det gik mest nedad, rygvind sol og varme, ingen regn... Et par enkelte 8 % procent stigninger opad tog jeg lige med... Cyklede også på El Camino, den berømte pilgrimsrute, langs med motorvejen mod Lleida. Mange fotostop undervejs...

4/5....Hviledag i Lleida...Jeg lavede ikke andet end at gå nogle lange ture se lidt på byen hvor der var byfest og nyde et par kolde fadøl eller 2...Jeg gik en tur op til den traditionelle velbevaret borg på toppen af byen, hvorfra der var en fantastisk ud over by og land.

5/5....Lleida-Igualada...106/1962...Ikke flere øl end at jeg var klar til afgang på sædvanlig tid. Mellem kl. 8 og 9. Et gensyn med Tarrega hvor jeg overnattede i 2007. Spiste en tidlig frokost på samme kineser-resteaurant som sidst, blev betjent af den samme tjener. Tror han var 12 år dengang, han kunne ikke huske mig, men jeg turde ikke love at jeg ville kigge forbi igen om 6-7 år. Overvejede faktisk at drage mod Barcelona, en nybygget motorvej havde gjort "min" landevej arbejdsløs, det var søndag og ingen biler...En masse gule marker omkransede sennepsbyen Cervera... Men det blev Igualada der blev endestationen, sad paa en bænk og overvejede at drage mod Manresa, da jeg ikke rigtig kunne finde hoteller jeg havde lyst til at betale for, klokken var kun 16.00.Så blev jeg anråbt af en mand i bil om jeg søgte overnatning. "Si" bekræftede jeg, og det viste sig at han var chef-kok på en resteaurant hvor de lejede værelser ud for 25 euro. Lige det jeg manglede. Så det var tid til endnu en episode af "follow that car"...

6/5....Igualada-Vic...96/2058...En nostalgisk tur af samme veje som i 2007, uden om og gennem Manresa, var ikke meget for de tunneler der snæver ind selvom de er korte...Hvis 2 lastbiler og en cyklist og alle 3 er i fart, mødes på samme tid og sted, vil jeg godt vædde om hvem der trækker sorteper..Men utroligt smukt og jeg kunne huske mange af stederne efterhånden som jeg kom frem. Holdt endda pause i samme busskur...Tror ikke jeg kørte meget lige ud den dag...Men sådan er det i bjergene, men jeg kan jo lide det selvom det til tider kan være hårdt...Stødte iøvrigt på et stort postkasseanlæg langt ude på landet... Det kan være det kommer herhjemme også en gang med tiden. Men det gøre det lidt nemmere at være landpost...

7/5....Vic-Berga...101/2159...Jeg ville gerne have været til Girona men valgte at droppe det da den vej jeg ville af var motorvej de første ukendte antal km. Og der fulgte flere tunneler senere. Den lille omvej ville have taget 2 timer ekstra med usikkerhed omkring tunnellerne. Og den store omvej på ca. 5 timer ekstra ville have fört mig over et bjerg med en vej paa størrelse med en bred dansk cykelsti. Jeg var nået op til byen efter ca 10 km cykling opad! Jeg så en bil komme ned med en fart der sagde mig, at der skulle jeg ikke op..Omfartsvejen uden om var der cykling forbudt. Alt i alt ca. 25 km´s "forgæves" cykling. Men dagen endte godt med en bjergrig og grøn natur, søer, ingen biler og flere på cykel end i motoriserede køretøjer. Et af bjergene mindede utroligt meget om Alpe D`Huez, samme slags sving, samme udsigt, samme navne skrevet med kridt på asfalten...Helt dejavu agtigt... Det må have været en del af en etape i vueltaen for et par år siden...Der var heller ingen grund til at tage til Girona, ankomme kl. 19-20 stykker og tage afsted igen næste dag...Det var planen at komme til Girona dertil ca. kl. 14.00 og s tage sent afsted näste dag tilbage til Vic. Men dagene begynder at snart at "løbe" lidt fra mig...I forhold til det jeg gerne vil se og opleve undervejs.

8/5....Berga-Balaguer...130/2289...En stille og rolig dag, hvor det gik mere ned af bakke end opad på vej sydpå ud af pyrenærene Men stadig lige kønt. Et rigtigt lummer vejr, hvor det længe trak op til regn og torden i min køreretning, hvilket er noget der kan give mig ekstra fart på cyklen. Jeg undgik ikke helt regnen, men nåede i "mål" inden det væltede ned...

9/5....Balaguer-Huesca...133/2422...En rigtig dag ude på landet. Ude af bjergene og en masse små veje, landsbyer og klippebyer, som typisk lå enten nede mellem klipper eller oppe på en af de store... Og omfartsvejene er altså ikke nået helt herud endnu. Så stadig lidt "bjergkørsel" selvom jeg var kommet ud af Pyrenærene. Men som dagen skred frem ændrer landskabet karakter til lange flade marker med opdyrket landbrug og fåreflokke. En virkelig afveksling til de seneste dage i de smukke grønne bjerge...Samme tendens som dagen i forvejen, regnen kom sidst på dagen... Det styrtede så meget ned at jeg valgte at droppe den obligatoriske sight-seeing af byen...

10/5..Huesca-Tafalla...157/2579... En slem dag i modvinden... Mod/sidevinde og af og til kastevinde gjorde det til en besværlig dag med meget åbne vidder og terræn. Jeg havde sat det mål at jeg ville til Tafalla, for så at kunne trappe gradvis ned inden Bilbao. Efter 87 km nåede jeg til Ejea og skulle der beslutte om jeg ville blive eller fortsætte. Der var tilsyneladende ingen overnatninger undervejs sagde min research mig. Klokken var kun 14.30 og det så ud til at vinden var begyndt at løje af. En god dosis mad og drikke af rette støbning og jeg drog videre... Klokken 20.00 var jeg i Tafalla godt mørbanket efter en dag med åbne og vindblæste strækninger... Første hostal var lukket i weekenden på grund af ombygning, shit, men det lykkedes mig at finde byens andet, der heldigvis ikke var udsolgt på en fredag!! Ikke så mange fotos idag, dog nogle hvor man kan se at vinden rigtig bidder...

11/5..Tafalla-Vitoria/Gasteiz...116/2695...Saa var jeg i bjergene igen... Tror ikke jeg körte ligeud en eneste gang. Jeg gentager mig selv. Utroligt smukt. Stadig koldt og modvind og jeg var også mærket af gårdagens tur. Havde spist for lidt om aftenen og om morgenen så det måtte jeg råde bod på undervejs... Mødte en motionsrytter der gav mig en skideballe fordi jeg under vores samtale kom til at sige: "I love Spain". Det hedder "I love Euskadi" fik jeg at vide i meget håndfaste vendninger. De er meget nationalistiske på disse kanter. Og sproget: En blanding af polsk og ungarsk, baade lyder det og ser ud til!! Heldigvis er der dobbeltskiltning i baskerlandet...Vitoria/Gasteiz er baskerlandets hovedstad og markedsfører sig som den grønne hovedstad og det smittede også af på boligblokkene. På vej ud af byen næste morgen var der løb lige på den vej jeg skulle afsted på..

12/5...Vitoria/Gasteiz-Bilbao...79/2774...Hvad skal jeg sige: Stadig lige smukt... Et par små monster stigninger hvor jeg kun kunne cykle 100 meter af gangen før jeg måtte holde hvil(altså små korte hvil)... De sidste 50 kilometer gik det bare nedad bakke i smukke grønne omgivelser og et enkelt stort granitbjerg gjorde det ikke mindre smukt. Tak for kaffe, den vej forlader jeg IKKE Bilbao vil jeg lige hilse og sige...Det må blive en anden vej ud...

13/5...Fridag i Bilbao...En spændende og interessant by med floden som løber gennem centrum. Store brede cykelstier og mulighed for at løbe langs med floden på begge sider. Og Guggenheim museet, en kolos på lerfødder som jeg nøjes med at betragte udefra. Solen skinnede, havde det været regnvejr var jeg smuttet indenfor. Lige ved museet løb der en vej ind i centrum af en høj bro fra klipperne. Og den måde bropillerne var udsmykket så jeg gerne benyttet andre steder. Det var ihvertfald ikke gråt og kedeligt. Og et gammelt kvarter med smalle gågader som der er i alle større byer. Charmerende, dog husker jeg en café hvor de blev lidt fornærmet over at jeg ikke vil smage den lokale spiritus kl. 10 om formiddagen, kun nyde en kop kaffe og en lille kage..

.14/5...Bilbao-Santander...135/2909...2 ting vil jeg huske denne dag for. Det smukke landskab langs  Biscayen og at jeg ikke havde en eneste km med flad landevej. Den anden at jeg måtte cykle en omvej på 20-25 km fordi jeg ikke havde "styr" på mine vejnumre. Selve Santander var ikke noget specielt, det er snarere landskabet rundt om, der er værd at skrive hjem om. Der var en havn og en stor marina, et centrum med en del trafik, ikke så meget gågade...Ok. Det var også overskyet sidst på dagen, det trækker måske lidt ned i bedømmelsen.

15/5...Santander-Sotopalacios....143/3052...Nu skriver jeg dette efter at jeg er färdig med cykelturen, saa jeg kan godt röbe at denne dag var dagen med den haardeste stigning. Det tog mig ca. 90 min. at cykle 5,5 km. Cykle 2 minutter og saa et minuts hvil.Osv osv. Hvor mange procent den var ved jeg ikke, men jeg har klaret 10 % stigninger nemmere. Smukt var det ikke engang. Koldt og bläsende blev det, jo mere jeg närmede mig toppen. Overskyet og opträk til regn. Tilgengäld gik det nedad de näste 30 km inden det begyndte at gaa opad igen. Og jeg havde analyseret mig frem til at det maatte väre den nemmeste vej ud af bjergene for denne gang. Den rigtige betegnelse maa väre den mindst haardeste!! Sotopalacios mindede i den grad om USA. 3 hoteller/hostels i en lille stövet by ude paa landet. Bygninger og store parkeringspladser til trucks. Sjovt at se og opleve. Saadan lidt western agtigt...