Vi bruger Cookies!

X
bransmarkcycling

se fotos og læs spændende beretninger

12 april flyver jeg til Lissabon for at starte en 6 ugers cykelrundtur i Portugal og Spanien... Og flyver hjem igen fra Lissabon 28 maj. Det fylder ikke så meget, bare det bliver pakket rigtigt!!!!

Efter et par dage I Lissabon med sight-seeing og klargøring af cykel og oppakning samt en lille 68 km lang prøvetur til Cascais og tilbage til Lissabon igen, blev det endelig klar til afgang mandag. På afstand så det ud som om der var en hval der tog hovedspring ved stranden i Estoril.

15/4 Lissabon-Èvora...110/178 km...Jeg havde udset mig Èvora som første destination, det ville blive en cykeltur på 140-150 km den første dag. Det syntes jeg var noget i overkanten, så jeg "snød" og tog færgen fra Lissabon til Montijo. En sejltur i støvregn og grådiset vejr. De portugisiske vejrudsigter er som de danske... Ikke altid til at stole på!! Der var lovet sol hele ugen.. Èvora er en historisk by med en indre og ydre ringmur. Den inderste er ca 2 km lang og 15-20 meter høj som omkranser den indre by. Den anden er ca. 8 km lang og omkranser hele byen. Imponerende når man tænker på at de er fra 14-1500 tallet, men selvfølgelig istandsat.... Lidt bakket landskab den første dag a la 11-12 gange op ad Vårby bakke...

16/4...Èvora-Castro Verde...122/300 km...Næste dag tirsdag gik det syd nedover mod Faro. Men er nødt til lige at "mellemlande" i Castro Verde for 250 km er noget i overkanten selvom jeg fik fyldt lidt specielt brændstof på rugbrødsmotoren. I et supermarked i en lille landsby viste det sig at købmanden var cykelentusiast og han insisterede på at jeg skulle prøve hans "hjemmelavede" energiklumper pakket ind i staniol...Ordet hashklump strejfede mig, men må sige at de virkede, jeg følte mig flyvende de næste 45-50 km. Solen skinnede og gør det stadigvæk, alt i alt en rigtig god dag og start på turen.

17/4...Castro Verde-Faro...103/403 km...Så var det tid til Faro og fik at vide på hotellet at det ville gå meget op og ned af bakke... 600 meter op og 600 meter ned 300 meter op 200 meter ned 400 meter op osv. Ned til 0 meter og op igen osv. Så jeg vidste hvad jeg gik(cyklede) ind til... Og det blev en smuk dag, med hårnålesving 3-4 stks. af gangen op og ned og et landskab der bugtede sig grønt og frodigt:. Det gav halucinationer til Highway 1 og Californien...Ligeså smukt var det og nød alle stigningerne, for jeg er i langt bedre form end jeg havde regnet med... De havde "glemt" at fortælle mig at det kun ville gå nedaf de sidste 25 km :-)

En måneds mere eller mindre frivillig restitution efter mit knallertstyrt på jobbet, hvor jeg kun har haft trænet 1-2 gange om ugen siden da, har åbentbart været godt for kroppen... Jeg har følt mig ligesom en pil på en flitsbue, der har vaeret spændt ud alt for længe, og da jeg endelig blev "skudt" af var jeg ikke til at stoppe igen...

18/4...Faro-Huelva...125/528 km...Efter Faro, der som for forventet var en typisk badeby/charterrejsedestination, med en stor lystbådehavn, var det tid til at drage mod Spanien langs med kysten... En del trafik, men har haft brede nødspor at boltre mig på, så har ikke følt at det har været farligt endnu... Solen skinnede og jeg havde stadig følelsen af "spændt flitsbue" i kroppen. Med en lille færge fra Antonio til Ayamonte og af det bakkede landskab mod Huelva, da jeg henunder aftenstid, havde glemt alt om tidsforskellen, var klokken pludselig blevet 18.30, og da var jeg ved at blive lidt mat i sokkeholderne(endelig!)... Svært at finde overnatning, men saa nød jeg atsmofæren i byen mens jeg cyklede stille og roligt rundt mellem alle menneskene og ved 20 tiden fandt jeg et hotel til rimelig pris...Jeg spurgte om vej og en "kollega på cykel" fulgte mig til hotellet: "Follow that bicycle".

19/4...I dag torsdag, hmmmf, det er vist fredag, svært at holde styr på dagene, holder jeg en "turistdag" i Huelva, nyder byen, sight-seeing, får styr paa logistikken til den næste uges tid, skal finde et vaskeri. Men imorgen lørdag bliver det Sevilla. Og en af Spaniens største folkefester Feria do Abril, og det er lykkedes mig at booke overnatning til en rimelig pris. Så jeg ikke laver en "Barcelona" som for 6 år siden, hvor jeg midt i sæsonen i juli måned midt i deres catalanske folkefest cyklede ind uden at kunne finde et sted at sove så jeg måtte cykle rundt om natten og blunde lidt på en bænk.... Jeg bliver 3 dage i Sevilla og forlader først byen tirsdag....